2024-től új korszak kezdődik a VP-s pályázati előleg világában! Egy új AM rendelet értelmében a pályázóknak az új EU-s ciklusban már nem szükséges banki biztosítékot benyújtani ahhoz, hogy a támogatás egy része előlegként lehívható legyen.
A 2014 és 2020 közötti időszakban a megítélt vidékfejlesztési támogatások 50 százalékát lehetett előlegként igényelni a Magyar Államkincstártól. Az előleg akkor került folyósításra, ha a támogatott vállalkozás az Irányító Hatóság által elfogadott garanciaszervezettől készfizető kezességgel vagy pénzintézeti bankgaranciával rendelkezik. A pénzintézetek, és bankok bankgaranciát természetesen csak fedezet ellenében vállalnak, ami sok vállalkozásnál sajnos nem állt rendelkezésre.
VP-s pályázati előleg szabályrendszere 2014-2020-ban
Támogatási előleg jogosultság
Előleget csak akkor lehet igényelni, ha a kedvezményezett birtokában van a támogatói okiratnak. Csak a hatályos támogatói okirat alapján kerülhet sor az előlegigénylés elbírálására.
Maximális előleg mértéke
A támogatási előleg maximuma a felhívásban van alapesetben meghatározva. EMVA forrás esetén azonban az igényelhető összeg nem haladhatta meg a megítélt támogatás 50%-át.
Elszámolás típusa
Egyszeri elszámolás esetén előlegigénylés nem lehetséges. Többszöri elszámolásnál az előleg több részletben is igényelhető, de a max. összeg vagy százalék együttesen értendő.
Kiegészítő dokumentumok
Ha a kedvezményezett az első kifizetési igénylést megelőzően előlegigénylést nyújt be, csatolnia kell a kifizetési igényléshez szükséges dokumentumokat, mint például az önerő nyilatkozatot.
⇒ Miben tudunk önnek segíteni?
Bizonyos kedvezményezettek jogosultsága
Központi költségvetési szervek, önkormányzatok stb. részére csak akkor folyósítható előleg, ha az irányító hatóság jóváhagyta a likviditási tervet. (Pl. önkormányzati pályázatok esetében nem volt szükség bankgaranciára vagy bármilyen egyéb fedezetre, ahhoz hogy az előleg lehívható legyen.)
Likviditási terv
A likviditási terv az alapja minden előleglehívási folyamatnak a VP-s pályázatok esetében, ami mellé már saját erő nyilatkozatot is szükséges csatolni.
Biztosíték szükségessége
Kivéve a biztosítékmentességi eseteket, előlegigénylésnél megfelelő biztosítékot kellett biztosítani, főleg az egyéni vállalkozóknak, őstermelőknek, ill. kkv-k nak. Ez lehetett készpénzletét, garanciavállaló nyilatkozat és több más formájú kezesség vagy biztosíték. Az előleg mértékével megegyező banki vagy biztosítékot kellett a hatósághoz előlegigénylésekor a pályázónak benyújtania.
Nagy valószínűséggel a biztosíték-adási kötelezettségen kívül, 2024-től a fenti szabályok nem fognak jelentős mértékben változni. De nézzük meg, hogy mit jelent az új AM rendelet a jövőre nézve?
VP-s pályázati előlegigénylés és annak változásai 2024-től
Ha valaki pályázati támogatást nyer majd a jövőben , akkor szintén lesz lehetősége előleget kérni, ami az összes nyertes támogatási összeg legfeljebb 25%-a lehet. Kivételt képeznek itt a helyi LEADER akciócsoportok, amelyek az összes működési költségük 100%-át előlegként kérhetik. Fontos kritérium lesz, hogy az előleg igénylésénél ütemtervet is be kell majd nyújtaniuk a vállalkozóknak, ami részletezi, hogy mikor és mire fogják az előleget használni.
A VP-s pályázati előleg kizárólag a pályázatban leírt projekt megvalósítására használható majd fel, amit az első pénzügyi elszámolásnál már be kell számítani. Az eddigi gyakorlat alapján az előleggel ráértünk elszámolni akár az utolsó kifizetési etap-ban is.
Van néhány kivétel és speciális szabály azokra a kedvezményezettekre, akik állami, önkormányzati vagy más közintézményi háttérrel rendelkeznek. Ha ezek az intézmények előleget kérnek, akkor egy speciális, korlátozott rendeltetésű számlát (projektszámlát) is nyitniuk kell. Ezen a számlán keresztül történhetnek a pályázati pénzmozgások. A számla nem használható majd semmilyen más célra, így például betétbe helyezésre vagy hitelfelvételre sem.
De nem mindenki jogosult az előlegre! Ha valakinek korábbi agrártámogatásból adóssága maradt, vagy jogi eljárás alatt áll egy korábbi támogatási ügyben, az előlegkérelmet elutasíthatják, vagy felfüggeszthetik.
Azok számára, akik már elszámoltak egy max. 25%-os előleggel, de még további támogatási előleget szeretnének igénybe venni, az előző előleg teljes elszámolása után újra kérhetik, de már csak a maradék támogatás legfeljebb 25%-ig.
Pályázati Előlegigénylés: A régi- és az új rendszer Összehasonlítása
1. Előleg mértéke:
Régi rendszer: Az előleg mértéke maximum a megítélt támogatás összegének 50%-a lehetett.
Új rendszer: A támogatás 25%-a kérhető előlegként. Ugyanakkor ez az összeg kétszer is igényelhető a projekt megvalósítása során, így összességében még mindig a támogatás 50%-át lehet előlegként felhasználni.
2. Biztosíték igénye és jellege:
Régi rendszer: A VP-s pályázati előleg igénylésnél a teljes előleg összegének a 100%-a kellett biztosítékul felajánlani. Ez leggyakrabban bankgaranciát jelentett, ami jelentős költséget rótt a pályázókra.
Új rendszer: Nincs szükség biztosítékra az előlegigénylés során, ami jelentősen egyszerűsíti és olcsóbbá teszi a folyamatot a kedvezményezettek számára.
3. Előlegigénylés és Elszámolás:
Régi rendszer: Az előleg csak egyszer igényelhető, és annak teljes összegével el kellett számolni a projekt során.
Új rendszer: Az előleg több részletben is igényelhető a projekt megvalósítása során, ami nagyobb rugalmasságot biztosít a kedvezményezetteknek.
4. Kedvezményezettek különleges esetei:
Régi rendszer: Központi költségvetési szervek, önkormányzatok és hasonló intézmények számára előleg csak akkor volt folyósítható, ha a likviditási tervet jóváhagyták. Támogatás közel 100% -a lehívható előlegként fedezetbiztosítása nélkül.
Új rendszer: A folyamat likviditási terv vonatkozásában nem változott, -új projektszámla nyitása szükséges. Támogatás közel szintén 100%-a lehívható előlegként fedezet biztosítása nélkül.
5. Előlegigénylés feltételei és korlátai:
Régi rendszer: Bankgarancia meglétének szükségessége nehezített előleglekérést eredményezett
Új rendszer: Előleget csak azok a kedvezményezettek kaphatnak, akik nem rendelkeznek tartozással a Nemzeti Kifizető Ügynökséggel szemben. A tartozás megléte esetén az előlegigénylés folyamatát felfüggesztik.
VP-s pályázati előleg – Összegzés
A 2024-től érvénybe lépő új VP-pályázati előleg szabályozás alapjaiban reformálja meg az előző ciklusokhoz képest a pénzügyi és adminisztratív mechanizmusokat. A változtatások célja, hogy a gazdasági szereplők számára a pénzügyi likviditás és a projektfinanszírozás hatékonyságát előtérbe helyezve, -egyszerűsítse és gyorsítsa a támogatási folyamatokat.
Az új szabályozás egyik kulcseleme a biztosítékok kötelező jellegének eltörlése az előlegigénylés során. Ez nem csupán a költségek csökkentése miatt előnyös, hanem azért is, mert a kedvezményezetteknek nem kell hosszadalmas procedúrákon átesniük a biztosítékok beszerzése érdekében, – és így a támogatásokhoz való hozzáférés gyorsabbá válik.
Másik fontos változás, a VP-s pályázati előleg két lépcsőben történő igénylésének lehetősége. Ez a megközelítés a vállalkozás cash flow menedzsmentjében hoz lényegi változást, hiszen a kedvezményezetteknek lehetőségük nyílik a projekt megvalósításának dinamikájához igazítani a finanszírozás ütemezését. Az igényelhető előleg maximuma továbbra is a támogatási döntésben rögzített összeg 25%-a marad, de annak kétszeri igénylési lehetősége jelentős likviditási előnyöket is biztosít. Az (54/2023. (IX. 13.) AM rendelet) az alábbi linken érhető el. A rendeleten belül a 40. fejezet foglalkozik az előleg témával.
“VP-s pályázati előleg változások 2024-től” bejegyzéshez 1 hozzászólás
Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.