A mezőgazdasági pályázatírás valójában arról szól, hogy a pályázatíró ismeri a pályázati kiírások rejtett buktatóit, a pontozási rendszerek finomságait és képes a pályázatot úgy formálni, hogy az maximális pontszámot érjen el.
1. Mezőgazdasági pályázatírás – Tapasztalat
Egy legalább 10-15 éves tapasztalattal rendelkező mezőgazdasági pályázatíró/cég már bizonyította, hogy képes a változó pályázati környezetben is sikeresen navigálni, és tudja, mire van szükség a pályázat elnyeréséhez. A mezőgazdasági pályázatírás sikere ugyanakkor nem csupán a konkrét pályázatíró cég általános tapasztalatán múlik, hanem kiemelten fontos a cégen belüli felelős pályázatíró kontaktok az az egyéni projektmenedzserek szakmai hozzáértése is.
Céges vagy/és projektmenedzseri tapasztalat
Gyakori helyzet, hogy egy pályázatíró vállalkozás mely több évtizedes tapasztalattal büszkélkedhet a pályázatírás területén, a konkrét kiírások tekintetében mégis kevésbé tapasztalt szakemberekre bízzák az adott projekteket. Ez a gyakorlat jelentősen csökkentheti a pályázat sikerességének esélyét, hiszen bár a vállalkozás rendelkezik a szükséges tudásalappal és háttérrel, a projekt konkrét kezeléséért felelős személy esetleg nem rendelkezik elegendő gyakorlati tapasztalattal.
A pályázati projekt sikeres menedzselése érdekében ezért alapvető, hogy a kiválasztott projektmenedzser is rendelkezzen a szükséges mélységű ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal. Nem elegendő csupán a cég általános tapasztalatára hagyatkozni; fontos, hogy a projektért felelős személy maga is bizonyítottan sikeres legyen a mezőgazdasági pályázatok világában. Ez magában foglalja nem csak a pályázatírás technikáit és stratégiáit, hanem a pályázati kiírások specifikációinak mélyreható ismeretét, a pontozási rendszerek alapos értelmezését, valamint a mezőgazdasági projektek sajátosságainak és kihívásainak gyakorlati tapasztalatból fakadó ismeretét is.
Ki lesz az adott pályázat projektmenedzsere a pályázatíró cégen belül?
Amikor mezőgazdasági pályázatíró kiválasztására kerül sor, kérdezze meg, hogy a kiválasztott cég, vagy vállalkozás esetén, hogy ki lesz a projektért felelős személy, és milyen konkrét tapasztalatokkal rendelkezik a mezőgazdasági pályázatírás terén. Ez a megközelítés jelentősen növelheti a pályázat sikerességének esélyét, hiszen egy tapasztalt szakember képes az apró, de gyakran döntő jelentőségű részletekre is odafigyelni, amelyek eldönthetik a pályázat végső kimenetelét.
Pályázatíró toborzás buktatói pályázati dömping idején
A mezőgazdasági pályázati dömping idején sok cég áll elő komoly munkaerő kihívással, hogy elegendő számú képzett pályázatírót biztosítson a megnövekedett pályázati igények kielégítésére. Ilyenkor gyakori, hogy a cégek ideiglenesen további pályázatírókat toboroznak, ami felveti a projektmenedzser kiválasztásának kérdését és annak bizonytalanságait. A pályázati csúcsszezonban történő toborzás gyakran vezethet ahhoz, hogy a pályázatíró vállalkozások kevésbé tapasztalt, vagy a mezőgazdasági pályázatírás területén frissen képzett szakemberekkel egészítik ki csapatukat. Bár ez a megoldás átmenetileg segíthet a kapacitások bővítésében, ugyanakkor felveti az adott pályázat elutasításának kockázatát is. A pályázatíró megválasztásakor tehát mindig keressen egyensúlyt a kiválasztott cég hosszú távú tapasztalata és az egyéni projektmenedzser személyes hozzáértése között. Ez a kettős megközelítés biztosítja a legnagyobb esélyt a sikerre, ebben az összetett mezőgazdasági pályázati rendszerben.
2. Személyes találkozás fontossága a pályázatíróval
Nem minden projekt írható le és tervezhető meg pusztán online kommunikációval. Az összetettebb mezőgazdasági projektek esetén elengedhetetlen, hogy a pályázatíró személyesen is felkeresse a helyszínt. Ez lehetővé teszi számára, hogy jobban megismerje a terület specifikus kihívásait, lehetőségeit és így a pályázatot sokkal pontosabban, a valós igényekre szabva tudja megírni. A helyszíni felmérés bizonyítéka annak is, hogy a pályázatíró elkötelezett a projekt sikeressége iránt.
A helyszíni felmérés szerepe a mezőgazdasági pályázatírás sikerében
A mezőgazdasági pályázatírás folyamatában számos lépés kulcsfontosságú a siker eléréséhez, de kevés olyan fókuszterület van, komplexebb projektek esetén- amely akkora súllyal bír, mint a helyszíni felmérés. A mezőgazdasági pályázatírás során tehát elengedhetetlen, hogy a pályázatíró személyesen látogassa meg az ügyfél gazdaságát. Ez a lépés lehetővé teszi számára, hogy ténylegesen érzékelje a helyszín adottságait, megismerje a működés specifikált és az esetleges korlátokat. Ennek a fázisnak a jelentőségét nem lehet alábecsülni, hiszen itt dől el, hogy a pályázatíró képes-e valóban mélyrehatóan megérteni és pontosan bemutatni az adott mezőgazdasági vállalkozás igényeit, lehetőségeit és kihívásait.
⇒ Miben tudunk önnek segíteni?
3 Az aktuális pályázati pontozási rendszer alapos ismerete
A pályázat előminősítési rendszerén történő megfelelés nem egyenlő a pályázati sikerrel
Sokszor előfordul, hogy az ügyfelek összekeverik az előminősítési folyamaton való sikeres átmenetet a pályázati siker garantált elérésével. Fontos tisztázni, hogy bár az előminősítés fontos lépés, csak az első akadályt jelenti a pályázati folyamatban, és önmagában nem jelent a végső győzelmet. Az előminősítés egyfajta szűrőfolyamat, amely során megvizsgálják, hogy a pályázók megfelelnek-e bizonyos alapvető követelményeknek (STE, működési múlt, 40% -os mg. -i árbevétel, stb.). Ez azt jelenti, hogy a projektjük elindulhat a versenyben, de még messze van a cél.
Általános értékelési szempontok és az üzleti terv
A pályázati pontozási rendszerek gyakran változnak, és ezek a változások jelentős hatással lehetnek a pályázat sikerére. Egy jó pályázatíró folyamatosan frissíti tudását az aktuális pályázati kiírásokról és pontozási rendszerekről, pontosabban minden egyes kiírás értékelési követelményeit szinte fejből kellene tudnia.
A legtöbb mezőgazdasági pályázat pontozási rendszere két fő részből áll:
- Általános értékelési szempontok: Ezek magukban foglalják a pályázat átfogó céljait, fenntarthatóságát, innovációs potenciálját és társadalmi hatását. Ez a szakasz vizsgálja a projekt általános megvalósíthatóságát és összhangját a pályázati kiírás céljaival.
- Az üzleti terv pontozása: Külön figyelmet kap az üzleti terv, amely részletesen bemutatja a projekt pénzügyi terveit, bevételeit, költségeit és várható megtérülését. Az üzleti terv pontozása különösen fontos, mivel itt dől el, hogy a projekt gazdaságilag is életképes-e.
A pályázatíró kiválasztása – realisztikus várakozások
Fontos, tehát, hogy a pályázatíró és az ügyfél közötti kommunikáció tiszta és nyílt legyen a pontozási rendszerrel kapcsolatban. A pályázatírónak fel kell mérnie és meg kell vitatnia az ügyféllel, hogy realisztikusan mennyi pont érhető el az adott pályázaton. 10-15 éves gyakorlattal ezt az értéket relatíve kis hibahatárral a pályázatírók meg tudják határozni. Ezáltal megelőzhető, hogy az ügyfelek alaptalan és túlzottan optimista várakozásokkal nézzenek a jövőre, azon a téves feltételezésen alapulva, hogy a siker garantált, miközben a valós helyzet ezt nem tudja, vagy nem fogja támogatni. Az ilyenfajta nyílt és őszinte kommunikáció elengedhetetlen annak érdekében, hogy elkerüljük azokat a körülményeket, amelyek az ügyfelek részéről mély csalódáshoz és jelentős érzelmi traumához vezethetnek a nem várt sikertelenségek kapcsán.
További cikkek a témában: Sikerdíjas pályázatírás
“A mezőgazdasági pályázatírás 3 alapelve” bejegyzéshez 1 hozzászólás
Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.